Overtuigingskracht: Sleutel tot succes.

Gepost door op 2-jun-2012 in Blog | 0 opmerkingen

 

Al vanaf dat je een klein kind bent krijg je ermee te maken, overtuigingskracht. Het is moeilijk te geloven maar zelfs voor dat ijsje dat we wouden als 4-jarige moesten we onze ouders overtuigen zodat wij dat ijsje kregen. Dit is eigenlijk ons hele verdere leven zo, tijdens ons intakegesprek bij een nieuwe opleiding of het sollicitatiegesprek bij je droom baan. Wanneer wij onze geliefde dan eindelijk die vraag stellen of als je die nieuwe auto graag wil hebben terwijl het niet nodig is. Dus we kunnen eigenlijk wel zeggen dat ons leven gebaseerd is op overtuigingskracht.

Sommige mensen hebben dit van nature, alles wat zij aan de man brengen wordt meteen aangenomen omdat hij je meteen overtuigd. Maar het grote deel van de mens bezit dit niet, maar kan deze competentie wel aanleren. Er zijn een aantal kernwoorden die overtuigingskracht de sleutel tot succes maken.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is iet waar ik mijn volledig bij kan aansluiten, het belangrijkste is echter wel dat je in jezelf moet geloven. Ben jij zelf niet overtuigd van je product, mening, visie of idee dan zal het moeilijk zijn andere hier wel van te overtuigen. Zorg ervoor dat je zelf overtuigd bent van wat je gaat doen, dan zet je de eerste stap aan wal.

Presentatie

Na je voorbereiding zul jij je product o.d. moeten presenteren om andere mensen te overtuigen. Er zijn talloze presentatietechnieken die goed werken bij bepaald publiek. Vaak komt het voor dat jij je publiek niet kent, denk maar eens aan je sollicitatiegesprek. Hou het dan dicht bij jezelf, sta open voor je publiek en stel je kwetsbaar op. Het publiek mag dit best zien, zolang jij maar in jezelf gelooft gaat het publiek dit automatisch ook doen. Zorg altijd dat er een logische opbouw zit in je verhaal en eindig met een logische verklaring, visie of samenvatting waardoor je volledig aan wal komt te staan.

Passie

Als jij presenteert vanuit passie dan heb je al bijna gewonnen, laten wij de presentaties van Steve Jobs bekijken. Deze man vertelde over ieder product alsof het zijn kindjes waren, ik heb niet veel mensen met zoveel passie zien presenteren. Zorg dat je gelooft in jezelf en dat waar je mensen van wil overtuigen.

Lef

Durf je mensen te overtuigen. Het kan voorkomen dat jij het roer wil omgooien om verandering te brengen en dit kan best eng zijn. Maar doe het gewoon en je zult zien dat je mensen de ogen zult openen wanneer jij het eindelijk een keer verteld. Blijf hier ook mee doorgaan, ruim 150 jaar geleden kon ook niemand geloven dat je door een telefoon iemand aan de andere kant van de wereld kon horen. Maar Charles Boursel heeft het toch voor elkaar gekregen om mensen ervan te overtuigen dat zijn product werkt. Laten we eerlijk zijn, wie kan er nog zonder mobieltje.

Als wij mensen ervan weten te overtuigen dat het ook anders kan dan komen we er opeens achter dat het allemaal niet zo moeilijk is. Het belangrijkste is geloof in jezelf en wat je doet. Maak dingen waar die jij voor elkaar wil krijgen.

De argumenten die de meeste overtuigingskracht voor ons bezitten, zijn die welke wij zelf gevonden hebben.

C. J. Wijnaendts Francken

Nederlands letterkundige 1863-1944

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>